Natascha van der Velden, senior adviseur PSA bij Confina, merkt dat het steeds lastiger wordt om bij te blijven met de vernieuwingen van HRM-systemen. Vanzelfsprekend wilt u het maximale uit deze systemen halen. Daarom deelt Van der Velden een aantal praktische tips & tricks waarmee u uw processen nog eenvoudiger digitaliseert. Van het inzetten van workflows tot het durven heroverwegen van bepaalde bestaande functies. We zetten ze hieronder op een rij.
Tips & tricks
-
Haal meer uit uw HRM-systeem
“Wilt u het maximale uit uw HRM-systeem halen? Investeer dan bewust tijd en geld in de mogelijkheden die het systeem biedt. Die investering verdient zich snel terug”. -
Beperk communicatiestromen
“Tegenwoordig communiceren we via allerlei kanalen: e-mail, telefoon, WhatsApp, het systeem zelf, Teams, enzovoort. Dit zorgt voor onnodige ruis. Beperk de communicatie daarom tot drie hoofdroutes: het systeem, de telefoon en e-mail. Dat zorgt voor veel meer overzicht.” -
Betrek medewerkers via workflows
“Laat waar mogelijk medewerkers zelf mutaties doorvoeren. Denk aan het aanpassen van persoonsgegevens, het doorgeven van verlof, extra uren of andere declaraties. Door workflows slim in te zetten, verlaagt u de druk op de mutatieverwerkers én betrekt u leidinggevenden actief bij het controleproces.” -
Zie technologische ontwikkelingen als een kans
“Er zijn zoveel mogelijkheden om het werk van de personeels- en salarisadministratie gemakkelijker te maken. Wees niet bang dat dit ten koste gaat van bestaande functies. Technologische ontwikkelingen gaan door, en dat betekent dat er een verschuiving plaatsvindt van invoer naar controle en van details naar totaaloverzicht. Dat is geen bedreiging, maar juist een kans. Deze ontwikkeling creëert ruimte voor nieuwe inzichten, meer grip en betere sturing”, aldus Van der Velden.
Heeft u vragen over bovenstaande tips & tricks? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met u mee.